معروفی بالاتر از «ایجاد و حفظ نظام اسلامی» نداریم
??«معنای مهمّ امر به معروف و نهی از منکر را نباید به مسائل زیر نصاب اهمّیّت منحصر کرد؛ بعضی تصوّر میکنند امر به معروف و نهی از منکر منحصر میشود به اینکه انسان به فلان زن یا فلان مردی که یک فرع دینی را رعایت نمیکند تذکّر بدهد؛ البتّه اینها امر به معروف و نهی از منکر است امّا مهمترین قلم امر به معروف و نهی از منکر نیست. مهمترین قلم امر به معروف و نهی از منکر عبارت است از امر به بزرگترین معروفها و نهی از بزرگترین منکرها. بزرگترین معروفها در درجهی اوّل عبارت است از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی؛ این امر به معروف است. معروفی بالاتر از ایجاد نظام اسلامی و حفظ نظام اسلامی نداریم؛ هر کسی که در این راه تلاش کند، آمر به معروف است.» 1394/01/01
دو ویژگی عقلانیت انقلابی؛ اتکا به استدلال و منطق و پرهیز از تحجر سیاسی و مذهبی
??رهبر معظم انقلاب اسلامی 14 بهمن 1390 خطاب به فعالان #بیداری_اسلامی در کشورهای منطقه بیان داشتند: «دو الگوی "اسلام تکفیری" و "اسلام لائیک" از سوی غرب به شما پیشنهاد شده و خواهد شد تا الگوی "اسلام اصولگرای معتدل و عقلانی" در میان انقلابهای منطقه تقویت نشود.» بنابراین مشخص است که #اصولگرایی و #انقلابیگری مدنظر ایشان با دو ویژگی #اعتدال و #عقلانیت ممزوج است. این #عقلانیت می تواند حائز دو مولفه اصلی باشد:
1? اتّکاء به برهان و پرهیز از قضاوت برپایه احساس و هیجان:
??یک فرد #انقلابی اهل #منطق و #استدلال و پیرو سخن حقّ و انتخاب راه درست است. #عقل_گرایی اقتضا میکند که انسان سخنی را بپذیرد که همراه با برهان، دلیل و حجّت باشد. #امام_علی(ع) میفرماید: بین سخن #حق_و_باطل چهار انگشت بیشتر فاصله نیست. #حق آن است که بگویی #دیدم و #باطل آن است که بگویی #شنیدم. قضاوت و عمل احساسی یعنی سطحی نگری و تأثیرپذیری هیجانی که درست نقطه مقابل عقل گرایی است. #شهید_مطهری(ره) گفته است: «تبلیغات دو نوع است، تبلیغاتی که #احساس را تحریک میکند و تبلیغاتی که #عقل را تحت تأثیر قرار می دهد.» به عقید? شهید مطهری، تبلیغات نوع دوم ماندنی است، لذا حرکت از روی #تعصب و #لجبازی نتیج? مطلوب را درپی نخواهد داشت.
2? پرهیز از تحجر سیاسی و مذهبی:
??عقلانیت ابزار پویایی و مخالف #تحجر است. اما تحجّر بر دو نوع است: #تحجر_سیاسی و #تحجر_مذهبی. مصداق تحجّر سیاسی #معاویه و تحجّر مذهبی #خوارج است که اولی #آگاهانه و دومی معمولاً #ناآگاهانه است و لذا برخورد با این دو نوع هم متفاوت است. حضرت علی (ع) ضمن دستور تعقیب فتنه معاویه در مورد خوارج فرمودند بعد از با خوارج مقاتله نکنید با این استدلال که بین فرد #حق_طلب_گمراه با فرد #پیرو_باطل_آگاه تفاوت وجود دارد. بنابراین یک فرد انقلابی هم از تغییرات در چارچوب اصول که تجلّی آن در احکام و تدابیر ولی فقیه است استقبال می کنند و هم به مبانی و اصول انقلاب وفادار است و در برابر هرگونه انحراف از چارچوب حکومت دینی موضع می گیرد تا در دام تحجر نیفتد.
shirgah_ir@